Program:
1. Kwestie ogólne dotyczące rachunku przepływów pieniężnych:
a) podstawy prawne sporządzania rachunku przepływów pieniężnych. Regulacje międzynarodowe i krajowe – KSR 1 i MSR 7,
b) cele i istota rachunku przepływów pieniężnych,
c) środki pieniężne i ich ekwiwalenty,
d) najczęściej popełnianie błędy przy bilansowej prezentacji środków pieniężnych i innych aktywów pieniężnych,
e) metody sporządzania cash flow – bilansowe prawa wyboru i ich konsekwencje w praktyce,
f) przykłady EXCEL.
2. Metoda bezpośrednia sporządzania rachunku przepływów pieniężnych:
a) istota metody bezpośredniej,
b) organizacja systemu finansowo księgowego do przygotowania cash flow metodą bezpośrednią,
c) sporządzenie rachunku przepływów pieniężnych metodą bezpośrednią – wykorzystanie arkusza kalkulacyjnego Excel.
3. Metoda pośrednia sporządzania rachunku przepływów pieniężnych:
a) istota metody pośredniej – porównanie KSR 1 i MSR 7,
b) wynik finansowy (netto/brutto) oraz bilansowe zmiany stanu jako punkt wyjścia do sporządzenia cash flow,
c) działalność operacyjna. Omówienie na przykładach w EXCELU zasad funkcjonowania poszczególnych korekt wyniku finansowego. Obszar analizy:
• amortyzacja środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych i jej wpływ na cash flow
• szczególne przypadki niezgodności amortyzacji w rachunku zysków i start z amortyzacją w cash flow,
• zasady ujmowania zrealizowanych i niezrealizowanych różnic kursowych,
• różnice kursowe z wyceny bilansowej środków pieniężnych jako przyczyna niezgodności cash flow z bilansową zmiana stanu środków pieniężnych,
• zasady ujmowania odsetek o charakterze kasowym i memoriałowym (omówienie na przykładach m.in. zasad ujmowania odsetek od należności i zobowiązań handlowych, odsetek budżetowych, odsetek wpływających na wartość początkową środków trwałych, odsetek od kredytów, odsetek od lokat, odsetek od udzielonych pożyczek)
• dywidendy otrzymane i wypłacone w cash flow,
• odpisy aktualizujące, likwidacje środków trwałych i środków trwałych w budowie,
• wpływ rezerw, w tym rezerw z tytułu odroczonego podatku dochodowego na cash flow,
• szczególne przypadki niezgodności zmiany stanu rezerw z bilansu ze zmianą stanu rezerw w cash flow,
• transakcje na zapasach w tym m.in.: nabycie zapasów z odroczonym terminem płatności, aport zapasów, przekwalifikowanie zapasów do środków trwałych, odpisy aktualizujące zapasy,
• podział należności i zobowiązań na potrzeby rachunku przepływów pieniężnych: należności i zobowiązania operacyjne, należności i zobowiązania ze sprzedaży/nabycia środków trwałych, zobowiązania z tytułu kredytów, pożyczek, leasingów, dywidend
• skutki umorzenia oraz wyceny należności i zobowiązań handlowych,
• konwersje zobowiązań handlowych i/lub pożyczek na kapitał podstawowy,
• operacyjne i pozaoperacyjne rozliczenia międzyokresowe kosztów,
• rozliczenie międzyokresowe z tytułu odroczonego podatku dochodowego
• błąd podstawy i wynik lat ubiegłych
• skutki umorzenia udzielonych pożyczek
• inne korekty i warunki ich powstawania.
d) działalność inwestycyjna. Omówienie na przykładach zasad funkcjonowania pozycji, w tym m.in:
• nabycie i zbycie środków trwałych,
• likwidacje i niedobory inwentaryzacyjne w środkach trwałych
• nabycie i zapłata środków trwałych na przełomie lat
• zasady prezentacji środków trwałych nabytych w ramach leasingu
e) działalność finansowa. Omówienie na przykładach zasad funkcjonowania poszczególnych pozycji w tym m.in.:
• zasady specyfikacji bilansowej zmiany stanu kredytów i pożyczek,
• zasady ujmowania i rozliczania dotacji.
4. Pozycje podsumowujące w Cash flow:
a) przepływy pieniężne netto,
b) bilansowa zmiana stanu środków pieniężnych,
c) środki pieniężne na początek okresu,
d) środki pieniężne na koniec okresu,
e) przyczyny niezgodności stanu środków pieniężnych wykazanych w bilansie ze stanem wykazanym w cash flow,
f) przykłady EXCEL.
5. Przykład całościowy EXCEL – dane rzeczywiste:
a) przygotowanie danych z bilansu na potrzeby cash flow,
b) grupowanie pozycji,
c) specyfikacja bilansowych zmian stanu,
d) wypełnianie cash flow.Informacje organizacyjne
Koszt uczestnictwa jednej osoby: 1000 zł + 23% VAT
Cena obejmuje: uczestnictwo w zajęciach, materiały szkoleniowe, certyfikat
Godziny zajęć: 10:00 – 15:45
Miejsce zajęć: Szkolenie organizowane jest formie online.
INNOVACIÓN – FINANCIERA – LEGAL
Kontakt
e-mail: biuro@innovacion-financiera-legal.pl
tel: +48 880 081 366
